fredag den 8. juli 2011

sukkerfri kakao

Her til aften har jeg igen være igang med lidt selvforkælelse. En af mine til alle tider ynglings desserter er matilde kakao med vaniljeis. Nu har jeg fundet et alternativ som er super lækkert og så med sukkerfri kakao Juhuuu!!

Sukkerfri kakao:

du skal lave en nøddemælk af lige dele mandler og cashewnødder.

Blend nødder med vand.

Si mælken endten i en fin masket si, en nøddemælkepose eller gør som mig og brug et rent viskestykke.

Nu kan du vælge at søde mælken med dadler, honning eller agavesirup, men så bliiver den ikke 100 % sukkerfri. Jeg søde min med stevia. tilsatte kakao, lidt vanilje korn og lidt salt og vupti sukkerfri kakao.

Jeg nød min kakao med lidt af isen jeg fortalte om i mit sidste indlæg. Og det var mindst ligeså lækkert som matilde kakao med vaniljeis ;)

Vil man forsøge sig med stevia vil jeg gøre opmærksom på at det ikke virker som erstatning for sukker i alle sammenhænge, men sammen med kakao giver det en god smag. Man skal være meget varsom med doseringen, da det er MEGET sødt, til et stort glas kakao brugte jeg en knivspids stevia.

Stevia er faktisk ulovligt i fødevarer i EU hvilket undre mig meget når aspatam er lovligt. Kunne du tænke dig at vide mere om stevia  så læs HER meget spændene læsning. For et par måneder siden så jeg faktisk et afsnit af "Viden om" på DR2 der handlede om stevia. Du kan se afsnittet HER

De sødeste stevia hilsner <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar