mandag den 12. december 2011

Hvor svært kan det være?

En gennemsnits dansker bruger 10 % af sin indkomst på mad og vi vil bare have det skal gå stærkt og være nemt. Efter at jeg havde set seneste afsnit af programmet "Fedt, fup og flæskesteg" var jeg meget forarget over den færdig mad der bliver solgt. Jeg er selv tilhænger af hurtig, nem og billig mad. Der er dog andre måder at fortolke dette på, end at købe klamme sminkede "fødevare". I et tidligere indlæg har jeg skrevet om at vælge årstidens frugt og grønt, det er vejen frem hvis man vil have billig mad! Hvis man vil have sovs så lav den selv og ja det tager tid at lave tingene fra bunden men så spis sovs, pizza, burger osv når du har tid til at lave det selv istedet for at snuppe et færdig produkt nede i supermarkede.
Jeg gør ofte det her hjemme at jeg laver små skåle med forskællige ting og sætter på spisebordet. Så kan man selv vælge, hvad man vil have på sin tallerken. Det også super hvis man har kræsne børn, og de kan selv være med til at skærre grænsager og komme i skåle. Eksempler på hvad jeg kommer på bordet kan være kogte kartofler, dampet broccoli, majs, gulerødder, kål, bønner, kogte æg, fisk på dåse eller frisk fisk, ris osv. osv. og så en god dressing eller noget humus til. Sværre er det ikke.

Her et billede af min aftensmad. Hvis jeg havde blandet det hele i en stor skål havde yngste barnet nægtet pure at spise noget men fordi hun selv kunne vælge fra forskellige skåle, spise hun både, majs, kartoffel, tomat og æg.

Men hun havde jo også selv været med til at snitte grønsagerne. Hun er ikke så glad for mad så har læst det er vigtigt de små er med i køkkenet. Nu har vi fået en skammel hun kan stå på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar