lørdag den 10. december 2011

Glutenfrit knækbrød

Jeg har før givet en opskrift på knækbrød her på bloggen. I dag har jeg så ændret lidt på opskriften så det blev til glutenfri knækbrød. De blev mindst lige sså gode som dem jeg plejer at bage med rugmel. Det eneste jeg gjorde for at gøre dem glutenfri, var såment bare at bruge rismel istedet for rugmel og så tilsatte jeg mandelplup (det man har tilbage når man har lavet mandelmælk). Opskriften på knækbrød finder du HER
 

Aftensmaden i dag betod af ris, mungbønner og en lækker rødkålssalat, med en lækker honning sennepsdressing.

Kunne du tænke dig at at prøve noget ligende så gør du således.

Ris:

Basmatiris (jeg brugte hvide i dag men du kan sagtens bruge brune ris)

2 mellem løg eller et stort

6 kartofler

3 fed hvidløg

2 tsk spidskommen

2 tsk økologisk boullion

olie og vand.

løg, hvidløg, kartofler og spidskommen svidses i olie et par minutter, ris tilsættes og steges lidt med inden vand og boullion tilsættes. vandet skal ca. dække så det er en cm over. Når det koger lader du det koge et par minutter inden du skruer ned på 4 og du skruer ned på 2 når næsten alt vandet er væk og til sidst stukker du helt og lder det stå et par minutter på eftervarmen.

Vil man gerne bruge brune ris er det et smart at lægge sine ris i blød nogle timer, så forkortes kogetiden merkant.

Mungbønner

De tørre mungbønner koges i rigeligt vand evt, tilsat lidt krydderi og salt. Kog til de begynder at gå fra hinanden. Hæld vandet fra.

Rødkålssalat

Snit rødkål og bland det i du har lyst til. Det er lækkert med appelsin, æbler, rosiner, hakkede nødder. I dag havde jeg ikke det vilde i køleskabet så min salat bestod kun af rødkål, broccoli og rosiner.

Honning/sennepdressing.

1 spsk honning

1 spsk dijonsennep

olivenolie

eddike

salt og sortpeber.

start med at blande honning og sennep, tilsæt derefter eddike ca. en halv dl og kom olivenolie i til din dressing er som ønsket smag till med salt og peber og hæld over den salt.

Velbekommen :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar