onsdag den 5. januar 2011

Arabiske deller og lidt skrot

Jeg har rigtig hygget mig med mig selv i dag nøj hvor er jeg bare skønt selskab. Havde 4 timer helt uden børn så cyklede lidt rundt og kiggede på butikker. Jeg fandt en masse stofrester i panduro hobby så glæder mig til weekenden så ska jeg rigtig sy. I dag fandt jeg i storskarld en kurv med hul i bunden, en metaldåse der havde været karameller i og en skotøjsæske. Nu sidder du nok og tænker det var skisme da noget underligt noget at slæbe med hjem men jeg har store planer for mine fund og skal nok vise det frem når det er færdigt :D



Du skal selvfølgelig heller ikke i dag gå glip af hvad jeg har fået til aftensmad. Håber jeg kan være med til at inspirere andre til lækker,nem,hurtig sund mad ;)

I dag har jeg lavet arabiske deller aka. falafel og nøj hvor var det dog nemt. Har altid troet det var en større videnskab at lave. Jeg fandt en masse forskellige opskrifter på google og der er en del forskellige måder de kan laves. Nogen putter æg i, andre hvedemel og bagepulver andre bruger kun kikærterne og jeg valgte at gøre som sidst nævnte.

Jeg lagde kiærter i blød natten over, hældte vandet fra og tilsattet hvidløg, hakke persille, salt og krydderier og blendede det hele med en stavblender. Det en god ide at lade det trække mindst en halv time inde man tilbereder dem. Form dem med en ske og steg. Man kan vælge at friturestege dem, men jeg valgte at stegde dem i olie på panden akurat som når man steger frikadunser.

De smager såå godt og det er ikke sidste gang jeg laver det. Mine kunne godt have smagt at lidt mere så tror jeg skal have fat i noget rigtig falaffel krydderi.

Jeg lavede en tahindressing til som består af: Yoghurt, tahin, hvidløg, salt, citron og evt. lidt chili.

Vi fik bare en masse grønt til og det sidstte humus fra igår. Man kan også bruge det til pitabrød eller sammen ris.

Prøv det! Det er nem børnevenlig mad og super at komme i madpakken.



Hilsen Asiya.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar