lørdag den 29. januar 2011

Så blev det min tur.

Ja så blev det min tur til at blive syg. Sidste uge var det lillesøster der var ramt ja generelt synes jeg mange her til lands er syge for tiden. Jeg skulle have holdt søster hygge i dag men måtte aflyse ØV ØV havde glædet mig.
I dag har jeg drukket en masse ingefærte med honning det gør virkelig underværker. Jeg river bare noget frisk ingefær og koger det et par minutter. Ingefær har i mange tusinde år været brugt i natur medicin mod ting som hoste/forkøelse, forstoppelse og kvalme. Jeg havde engang en slem forkøelse og læste på nettet at hvis man havde kold forkøelse skulle det hjælpe at drikke en kop ingefær te og så gå i seng, man skulle så svede forkøelsen ud. Jeg må sige det hjalp mig rigtig godt og jeg vågnede op næste morgen stort set rask. Jeg tilføjer artiklen hvor jeg læste det http://dk.radio86.com/sport-og-sundhed/traditionel-kinesisk-medicin/6323/ingefaer-krydderi-og-medicin-i-et.

I går tog jeg pigerne med ud og spise pizza, var allerede små syg og sprang over hvor gæret var lavest og så var det hyggeligt. I dag var jeg noget lost når det kom til aftensmaden. For det første er køleskabet næsten tomt og havde allerede serveret rugbrød til frokost. Jeg kom i tanke om en ret min somaliske veninde tit har sagt jeg skulle prøve og for det ikke skulle være løgn så havde jeg akuret lige de ting der skulle bruges. Det smagte rigtig godt, børnene kunne lide det og så var det hurtigt hvilket er et stor plus hos mig. Elsker hurtig mad især når man er syg.

                                            Somali dish.

Du skal bruge løg, hvidløg, hvidkål, oliven olie, friske tomater, tun, salt og så brugte jeg noget karry. Jeg brugte 3 tomater og en dåse tun er der blev så vi alle blev mætte og der blev spist op. Er man en større familie skal man nok bruge 2-3 dåser tun.

Start med at snit alle ingredienserne. Varm olien på en pande tilsæt karry, løg og hvidløg og svits dem lidt inden hvidkål og tomater tilsættes. Skru blusset ned på 4 og lad retten simre mens du røre i den så det ikke brænder på. Hvis du synes det brænder på s tilsæt et lille skavt vand. Når hvidkålen er gennem tilberedt tilsætter du tunen og giver det lige et par minutter så tunnen kan blive varm. Så er retten klar til at blive spist. Vi spiste det med brød til men man kan jo spise det med ris pasta eller kartofler til.

Retten er måske ikke den kønneste og jeg undskylder det meget fedtede look men vi var gået igang med at spise da jeg lige skulle tage et billede til bloggen.



     I går dag jeg var i min lokale døgnNetto opdagde jeg til min store sorg at yogi teen ikke længere stod på hylden. Spurgte en medarbejder om den kom igen og det var han ikke sikker på :( Må på jagt i andre døgnNetto i København så hvis du sidder der ude med viden om hvor jeg kan få yogi te så skriv endelig en kommentar.

De sygete hilsner fra Ullaadullahsmor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar