onsdag den 12. januar 2011

Kartoffelkur

I dag har jeg prøvet at lave veganske "flødekartofler" opskriften kan findes her http://rawislaam.wordpress.com/2011/01/02/prinsesse-shake-og-lidt-andre-laekkerier/
Det er en rigtig god blog med en masse lækre opskrifter.

Desværre gik det lidt galt for mig, da jeg have skrællet for mange kartofler og kun havde en dåse kokosmælk. Jeg tilsatter derfor mere vand og det blev noget tyndt. Det smagte rigtig godt men var mere noget ala. karry suppe med kartofler. Det ikke sidste gang jeg laver det, men næste gang bruger jeg 2 dåser kokosmælk og meget mindre vand. Vi fik bare lyn dampede broccoli til.

Et lille fif til hvordan man kan dampe broccoli.

Du skal bruge 3-4 fed hvidløg som du hakker/knuser. Varm noget olivenolie i en gryde og svits hvidløget i, tilsæt et glas vand og lidt salt. Når det koger tilsætter du din broccoli som du har skåret i den ønskede størrelse. læg låg på sluk for kogepladen, tæl til 20 og tag gryden væk fra kogepladen. Hæld vandet fra med det samme så broccolien ikke bliver tilberedt mere i varmen. Det smager rigtig lækkert på  denne måde.

I går købte jeg 5 kg kartofler for 18 kr i netto og da pengene for tiden er få, så vil de næste par dage nok være præget af opskrifter der indeholder kartofler.

Jeg er begyndt at gå mere og mere væk fra at spise pasta og istedet spise flere kartofler da de er meget sundere og mætter bedre. Jeg kan også bedre lide at spise en kartoffel som der ikke har været igennem en proces, for når man tænker over det så er pasta jo bare kogt mel/dej. Faktisk så var den første pasta slet ikke lavet af hvedemel men af kartofler det hedder Gnocchi di patate og kan købet nogen steder måske Irma har det.

Mange retter som man normalt spiser med pasta kan jo nemt erstattes med kartofler. F. eks pasta med kødsovs kan jo sagtens blive til kartofler med kødsovs eller endnu bedre kartoffelmos med kødsovs.

Her er et link til en spændende artikel om noget så jordnært som kartofler http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/kartofler_er_sundere_end_pasta_og_ris

Nå men ikke mere om kartofler for i dag ;)

Hilsen en kartoffel dansker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar